مصرف ماست با معده خالی میزان جذب کلسیم آن را بیشتر می‌ کند، البته این بدین معنی نیست که بعد از غذا کلسیم جذب نمی ‌شود.

 

سعید حسینی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی فارس، گفت: ماست حاوی کلسیم، فسفر و 84 درصد آب است. افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، باید روزانه حداقل یک وعده ماست مصرف کنند.

 

ماست‌ های کم‌ چربئ یا رژیمی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، مناسب است. این نوع ماست‌ ها برای کاهش وزن نیز مناسب هستند.

 

برای این که بتوانید مقدار بیشتری ماست در روز مصرف کنید باید آن ‌را به گونه ‌ای جایگزین مواد غذایی پُرضرر کنید به عنوان مثال می ‌توانید به‌ جای سُس مایونز از آن به ‌همراه آب ‌لیمو، برای روی سالاد فصل‌ استفاده کرد.

 

هنگام خرید ماست دقت شود که حتماً تازه باشد. هرچه‌ قدر به تاریخ تولید آن نزدیک ‌تر باشید باکتری ‌های مفید آن فعال ‌تر خواهند بود.  

اگر از بوی پیاز بدتان نمی‌آید، به این خبر تازه توجه کنید که تحقیقات نشان داده است مصرف پیاز می‌تواند احتمال بروز آترواسکلروز، یا تصلب شرائین را کم کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان انستیتو مطالعات تغذیه انگلستان متوجه شده‌اند این سبزی بویناک، حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان است به نام کوئرستین (quercetin) که می‌تواند از بروز التهاب در رگ‌ها و ضخیم و سفت شدن آنها در درازمدت جلوگیری کند.

پیش از این محققان گمان می‌کردند تجزیه این ماده در روده و کبد، باعث می‌شود چیزی از آن به خون نرسد، اما این مطالعه جدید نشان داده که مواد حاصل از سوخت و ساز کوئرستین هم می‌تواند همین اثر مفید را بگذارد و به این ترتیب از بروز فشارخون بالا و همچنین تنگی و انسداد عروق تغذیه‌کننده قلب و در نتیجه سکته قلبی و مغزی، پیشگیری کند.

البته  این  محققان تأکید دارند مصرف مقادیر متعادل از پیاز، می‌تواند این اثر مفید را داشته باشد.

به عقیده آنها، مصرف روزانه 100 تا 200 گرم پیاز، بهترین تأثیر را روی دیواره عروق دارد و مصرف بیش از این مقدار، اثر آن را کم می‌کند.

بررسی‌ها نشان داده است که این آنتی‌اکسیدان در مواد خوراکی دیگری هم وجود دارد؛ سیب و چای از این جمله‌اند

    عسل برای درمان سینوزیت مزمن

    پژوهشگران کانادایی اعلام کردند، عسل ممکن است به تسکین مبتلایان به سینوزیت مزمن کمک کند.

    به گزارش هلث‌دی نیوز، دانشمندان می‌گویند مواد طبیعی میکروب‌کش موجود در عسل به باکتری‌هایی که باعث این عارضه ناراحت کننده می‌شوند، حمله می‌‌کنند.

    دکتر جوزف مارسان از دانشگاه اوتاوا یکی از این محققان در این باره گفت: "عسل در طب سنتی به عنوان یک پانسمان ضد میکروبی برای  زخم های عفونی، برای صدها سال مورد استفاده بوده است."

    مارسان توضیح داد که اهداف این بررسی این بود که فعالیت عسل بر روی به اصطلاح "بیوفیلم‌ها" را مورد ارزیابی قرار دهند که مسئول عفونت‌های مزمن بی‌شماری هستند.

    او گفت: "باکتری‌های معینی، عمدتا استافیلوکوک اورئوس و سودوموناس آئروجینوزا روشی را به کار می‌برند تا خودشان را در برابر فعالیت داروهای ضدمیکروبی حفاظت کنند؛ آنها با زندگی کردن درون موادی به نام " بیوفیلم‌ها" که حتی قوی‌ترین داروهای ضدمیکروبی نمی‌توانند به آنها نفوذ کنند، از خود محافظت می‌کنند."

    عسل

    مارسان و همکارانش در آزمایشگاه، عسل را بر روی بیوفیلم‌‌ها که باکتری‌های عامل سینوزیت آنها را ساخته بودند، به کار بردند. آنها دریافتند که عسل در مقایسه با آنتی‌بیوتیک‌های رایج، در کشتن این باکتری‌‌ها موثرتر بودند.

    مارسان گفت: "بررسی ما نشان داده است که عسل دارای خواص ضدمیکروبی قوی بر روی این بیوفیلم‌های باکتریایی می باشد که بسیار قوی‌تر از اثر قدرتمندترین داروهای ضد ‌میکروبی مورد استفاده در پزشکی امروز است."

    او افزود :"این بررسی در خارج از بدن و در محیط آزمایشگاهی انجام شد و ما باید اکنون دریابیم که چگونه این فعالیت را در داخل بدن زنده در حیوانات آزمایشگاهی و متعاقبا بر روی انسان نشان دهیم

      ، 

      خود درمانی بوسیله‌ عسل

      عسل

      عسل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که در شکرهای تصفیه شده وجود ندارند و این باعث می شود عسل ماده ای بسیار مفید برای سلامتی باشد.

      در بین ملل مختلف، عسل همواره به عنوان دارویی سنتی برای زخم و سوزش معده استفاده شده است. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهند که عسل رشد هلیکوباکترپیلوری (باکتری بوجود آورنده‌ی زخم معده) را متوقف می کند و اسید کافئیک موجود در عسل از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

      تنها نکته ای که باید در مصرف این ماده‌ی شیرین و ضد باکتری، به آن توجه داشت این است که باید از خوراندن آن به بچه‌‌های کمتر از یک سال پرهیز کرد، زیرا ممکن است باعث مسمومیت بوتولیسم (توسط باکتری کلستردیوم بوتولینوم) در آنها شود.

      اثرات دارویی عسل

      چند مورد از ناراحتی‌های شایع که عسل در درمان آنها نقش زیادی دارد:

      پیشگیری از سرماخوردگی: حل کردن یک قاشق مرباخوری عسل در نصف استکان آبلیمو و آب گرم، در آغاز پیدایش علائم سرماخوردگی، سبب بهبود سریع شما می گردد.

       

      درمان زخم ها: می توان از گاز استریل آغشته به عسل برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌ها استفاده کرد. همچنین برای تسکین درد ناشی از نیش حشرات و جلوگیری از بروز عفونت مفید است.

      عسل

      تسکین دهنده‌ی درد گلو: می توانید با مصرف یک قاشق چای خوری عسل حل شده در آب ولرم و کمی آبلیمو، گلودرد خود را بهبود ببخشید.

       

      علاجی برای آلرژی‌ها: مصرف روزانه‌ی یک قاشق چایخوری عسل تازه و طبیعی، برای حساسیت‌ها بسیار مفید است.

       

      قطع سرفه: پوست گلابی را جدا کنید و وسط آن را گود کنید. مقداری عسل در وسط گلابی بریزید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه بخارپز کنید، یا به طور معمولی آن بپزید. سه مرتبه در روز از این ماده ی غذایی مصرف کنید تا ریه های تان قوت بگیرند. با این کار می توانید سرفه‌های آزاردهنده را مهار کنید.

      در روشی دیگر، می توانید وسط شلغم را خالی کرده و مقداری عسل داخلش بریزید. بعد از 24 ساعت، محتویات داخلی آن را میل کنید. سرفه شما بهبود می یابد.

       

      درمان یبوست: بعد از اینکه صبح از خواب بیدار شدید، 12 روز آب ولرم را همراه‌ با یک قاشق غذاخوری عسل، قبل از صبحانه با شکم خالی میل کنید.

       

      نظرات 0 + ارسال نظر
      برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
      ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد